Microsoft’s nieuwe aanpasbare Xbox controller helpt om videogames veel toegankelijker te maken. De “Adaptieve Controller” helpt mensen die geen traditionele controller kunnen gebruiken om een setup te vinden die voor hen werkt.
Mensen die van videogames houden maar om wat voor reden dan ook moeite hebben om een traditionele console controller te gebruiken of te gebruiken, hebben nu een nieuwe optie, tenminste op de Xbox One.
Microsoft heeft zojuist haar nieuwe “Adaptive Controller” aangekondigd, ontworpen om de toegankelijkheid te vergroten door te functioneren als een hub voor een breed scala aan alternatieve besturingsapparaten.
De controller zelf bevat een D-Pad-, pauze- en menuknoppen en twee enorme A- en B-knoppen, maar wordt ook geleverd met een hele reeks 3,5 mm aansluitingen aan de achterkant, die allemaal overeenkomen met een knop op een typische controller. Hierdoor kunnen spelers allerlei verschillende fysieke mechanismen koppelen om die knoppen af te vuren, afhankelijk van hun behoeften.
Enkele voorbeelden die Microsoft noemt, zijn een mondregelaar voor de quadriplegic, mechanismen waarmee spelers knoppen kunnen bedienen met hun voeten of benen, en allerlei alternatieve joysticks of grotere, meer ergonomische knoppen. De controller wordt ook geleverd met software waarmee spelers knoppen opnieuw kunnen toewijzen en werkt met de “co pilot” modus, waarbij twee spelers met twee controllers kunnen doen alsof ze een enkele speler zijn en samenwerken op dezelfde controller.
Er is een lange geschiedenis aan aangepaste controllers ontworpen om gaming toegankelijker te maken van ingenieuze, gehackte oplossingen voor hands free controllers voor de NES.
Maar deze oplossingen kunnen vaak duur of arbeidsintensief zijn. De nieuwe controller van Microsoft zal te koop zijn in de Microsoft-winkel voor $ 100, plus de kosten van extra accessoires, dus het is niet zo goedkoop als een standaard controller, maar het zou moeten helpen om een toegankelijkheidsstandaard in te stellen en meer spelers te helpen hun eigen te vinden, Aangepaste opstellingen die voor hen het best werken, zonder het helemaal opnieuw te hoeven bouwen of een fortuin te hoeven betalen. En toegankelijker gamen is alleen goed voor gamers overal ter wereld.